ALUATUL CRISLAMULUI: duhul lui Anticrist

miroslav-volfCând filozofia devine canon în gândire 

V E Z I

„Un Volf în piele de oaie”

 prezentat de

Teofil Stanciu

Etichete

  • Pledoarie în onoarea carismaticului filozof Miroslav Volf
  • Din logica ilogică Stanciu-Volf
  • Comentatori de ocazie lucizi
  • Colacul de salvare și gura de oxigen întinse de eruditul profesor Alexandru Nădăban

.

Dacă vorbește cineva,

să vorbească cuvintele lui Dumnezeu – 1 Petru 4:11

Înserăm mai jos părți-citate din  susținerea pro Volf, făcută deTeofil Stanciu:

(sintetizarea și forma sub care o prezentăm aparțin redactorului postării)

TEOFIL STANCIU: [„Cine n-are un Volf… să-și aducă din import. Și să-l pună în fața studenților să le testeze inteligența și credința. Să-i pună pe cei care vor fi pastori în ipostaza de a-și exersa discernământul, și puterea de convingere, și „chemarea”, și „trimiterea”, și soliditatea convingerilor, și generozitatea, și blândețea. Și să le explice cum se delimitează lucrurile atunci când sunt pe un teren dificil.

Fiindcă e promoție, Volf vine „la pachet” … și l-am întâlnit în persoană pe presupusul promotor al crislamului. L-am ascultat cu mare atenție, am discutat cu mai mulți participanți, încercând să vedem unde e punctul în care comută spre sincretism și propune o contopire a credințelor. N-am reușit. ….Atunci, am încercat un test foarte personal. Din ce am citit de Volf și din cât l-am auzit, am păstrat pentru uzul personal câteva învățuri …pe care le enumăr:

  • am remarcat insistența lui Volf pe prioritatea relațiilor în fața regulilor și a iubirii în fața meritelor;
  • angajarea în dialogul cu societatea secularizată se poate face de pe pozițiile „exclusivismului religios”;
  • cu toate că un individ poate fi „exclusivist religios” (și Volf așa se declară), asta nu înseamnă că va impune și altora prin lege sau prin forță credința lui. Creștinul exclusivist poate și trebuie să lupte pentru dreptul altora de a crede exact așa cum doresc, chiar dacă el consideră orice altă credință ca fiind eronată;
  • e foarte mare ispita ca exclusivismul religios să degenereze în aroganță religioasă sau în totalitarism religios. De aceea e nevoie de un dialog și de o bază comună – cam pe aici pe undeva e rostul teologiei politice.
  • o altă lecție pe care am învățat-o lucrând la Excludere și îmbrățișare e onestitatea confruntării și a criticii.
  • În această carte, Volf intră în dialog susținut și polemic cu autori de prim rang (Nietzsche, Foucault, Rorty, Beauvoir, Deleuze, Ratzinger, Derrida, Hegel etc.), dar ori de câte ori citează pe cineva, nu uită să precizeze și contextul în care apare ideea citată și criticată.

Din asta am rămas cu:

(1) că orice demers critic trebuie să aibă la temelie o cât mai bună cunoaștere și o cât mai onestă recunoaștere a ideilor pe care le contestă.

(2) adevărul creștin are suficientă forță în sine și că nu trebuie trunchiate sau denaturate afirmațiile altora pentru ca el să triumfe.

(3) Iertarea precede căința, afirmă Volf. Îmbrățișarea dată de tată fiului risipitor, Cristos cu brațele deschise pe cruce atestă validitatea acestei afirmații. Lecția asta e greu de asimilat.

(4) creștinul mărturisitor trebuie să aibă în vedere că poate oricând să învețe câte ceva de la cel pe care-l evanghelizează. De fapt, unul dintre lucrurile pe care e dator să le facă este să încerce mereu să privească din perspectiva celuilalt, sporind astfel șansele unui dialog benefic.

(5) Volf spunea că o credință puternică îți permite să admiți și să trăiești cu ambiguitățile vieții, fără să simți nevoia să le elimini.

(6) fiecare dintre aceste afirmații pot fi confruntate cu cartea (Excludere și îmbrățișare) și cu înregistrările sau textele conferințelor – care sper să fie făcute publice. Deci îmi puteți testa buna-credință și părtinirea de care am dat sau nu dovadă.

(7)Pe de altă parte, presupunând că Volf e un lup în piele de oaie, dacă eu am putut lua lucruri bune de la el, atunci presupun că mulți alții au exact aceeași posibilitate.

(8) Nu cred nici pe departe că Volf ar fi întruparea anticristului, cum se sugerează. Iar atunci, dacă totuși e în vreo eroare semnificativă, prefer să fi vorbit de bine un om care nu merita decât să fi bălăcărit gratuit un om care nu merita.

(9) Citiți-l și ascultați-l pe Volf, iar dacă nu vă e clar ceva, întrebați pe cineva de încredere. Dacă însă vă sperie prea tare eventualele erezii, puteți foarte bine să-l ocoliți cu totul, fără să vă dați cu părerea ca și când ați ști ce zice și fără să-l dăscăliți bisericos de la distanță, numai de dragul de a alunga „sperietoarea”.

(10) Judecați-l din propriile lui cuvinte, dar evaluate temeinic. Sau evitați-l fără larmă și fără istericale.]
****
COMENTARII la ….Continuarea AICI

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s