Credința creștinilor Amish

Viata de Amish“De aceea: „Ieşiţi din mijlocul lor şi despărţiţi-vă de ei, zice Domnul; nu vă atingeţi de ce este necurat, şi vă voi primi.

Epistola lui Pavel către Corinteni

.

2 Corinteni, 6.17

.
.
.

.

Creștinii Amish

se trag din creștinii menoniți  (anabaptiști) din anul 1693,  din Europa

.

.

Istoria Creștinilor Amish  începe  în Elveția anului 1693 în cadrul unui grup de anabaptiști, menoniți elvețieni, conduși de Jakob Ammann  și s-au făcut apoi cunoscuți ca cei  care l-au urmat pe  Ammann și au  primit numele de  Amish.

Creștinii Amish au apărut  așadar în urma unei dezbinări  în sânul Menoniților din sudul Germaniei, Alsaciei și din  Elveția,  și a dus la retragerea unora dintre ei sub îndrumarea liderului Jakob Ammann (1656-1730).

Cu alte cuvinte, în urmă cu cca 413 ani, pe vremea Reformei Protestante din Europa, un grup radical de protestanti elvețieni numiți Anabaptiști s-au rupt de ceilalti protestanti. Anabaptist înseamna “botezat din nou”, la maturitate  pe baza credinței creștine și a unei  mărturii depuse.

Urmasii lui Jakob Amman au vrut o separare mai strictă de lume ca să păstreze mai bine identitatea lor ca și  comunitate religioasă.

Anabaptistii si Amishii Elvetieni si Germani au fost persecutati în Europa  deoarece ei nu acceptă practica creștinilor catolici și ortodocși de  botezare al copiilor mici, pentru simplul și evidentul motiv al faptului că copilul mic nu are discernământul înțelegerii lucrării și Jertfei de la Cruce a lui Isus Cristos și, deci, nu poate avea credință și nu poate face mărturia unei credințe în  Domnul Isus.

Dar, pe de altă parte,  Biserica Catolică condamnă rebotezarea și cerea  pedepsirea și condamnarea prin executie publică.

Amishii trăiesc îndeosebi în  Pennsylvania (și sunt vorbitori de limbi germanice) și sunt  mentionați uneori  ca Menoniți Amish.Cladire în Construcție la Amishi Ei  sunt un grup  tradiționalist al bisericii creștine și s-a format ca subgrup al bisericilor menonite.

Amishii sunt cunoscuți pentru un  trai simplu, femeile  purtând rochii simple și capul acoperit, iar bărbații de asemenea îmbrăcați decent, cei căsătoriți cu barbă și pălărie, reticenți în  a adopta  facilitățile  tehnologiei moderne.

Astăzi, urmașii   tradiționali ai  Amishilor  din Pennsylvania continuă să vorbească limba germană. Un dialect al limbii germane elvețiene  predomină în unele comunități  de Amish, în special în statul american Indiana. Din  anul 2000, peste 165.000 de  Amish locuiesc în Statele Unite și aproximativ 1500 locuiesc în Canada.

Un studiu din 2008 a sugerat că numărul acestora a crescut la 227000,  iar un studiu din  2010   a sugerat  că populația lor a crescut cu 10% în ultimii doi ani, ajungând la o populație de  cca 249000.

Membri  bisericii Amish practică  botezul tinerilor cu  vârste cuprinse între 16 și 25 de ani. Aceasta este și o cerință pentru căsătorie  și odată ce o persoană s-a afiliat la o biserica, el sau ea, se poate căsători numai în credință.

O  Biserică locală are în  medie între 20 și 40 de familii, iar serviciile  de cult au loc în fiecare duminică, în casa unui membru.Ținuta Femeilor Amish  Districtul este condus de un episcop și mai mulți lucrători și diaconi.  Normele stabilite de Amish pentru biserica  trebuie să fie respectate de către fiecare membru. Aceste norme acoperă cele mai multe aspecte  de viață curentă și includ interdicții sau limitări privind utilizarea puterii liniei de energie electrică, de telefoane, de automobile,   precum și reglementări privind îmbrăcămintea.

Mulți membri ai bisericii Amish nu pot uza de  nici un fel asigurare socială sau de sănătate și nici nu  acceptă asistență guvernamentală  cum ar fi securitatea socială. Ca și Anabaptiștii, membri bisericii Amish nu vor efectua nici un tip de serviciu militar.

Membrii care nu se conformă cu aceste așteptări și care nu pot fi convinși să se pocăiască sunt excomunicați.

Aproape 90% dintre adolescenti Amish aleg să fie botezați și  se alătură bisericii. Familia Amish

Se pune un mare accent  pe biserică și pe relațiile de familie. Au propriile lor camere de școală și întrerup învățământul oficial după opt ani de școală (după clasa VIII), la vârsta de 13/ 14 ani. Ei prețuiesc viața rurală, munca manuală și practică smerenia.

Anabaptiștii pașnici ai Țărilor de Jos (Olanda, Belgia și Luxemburg) și Germania, prin unii creștini, s-au  considerat  în derivă, departe de învățăturile lui Simons Menno și  Mărturisirea de credință Menonită (1632).

Jakob Ammann a favorizat puternic disciplina bisericii, inclusiv  aplicarea  excluderii  sociale a membrilor excomunicați.  Ammann a insistat asupra acestei practici, de disciplinare, mergând și în situațiile în care soților le este interzis (refuzat) să mănânce împreună, până când soțul/soția se pocăiește de păcatul care a dus la starea separării lor, temporare. Familie  Amish Acest tip de comportament, strict,  precum și altele, a dus la o  dezbinare între Menoniții din sudul Germaniei, Alsacia și , în 1693, a condus la retragerea celor de partea lui Ammann, formând Credința Amish.

Anabaptismul elvețian s-a dezvoltat din acest punct de vedere  în două fluxuri paralele. Cel cu Ammann a devenit cunoscut sub numele de Menoniți Amish sau Amish. Ceilalți au format în cele din urmă baza creștinilor  Menoniți elvețieni. Datorită acestui patrimoniu comun, Amishii și Menoniții păstrează multe similitudini. Cei care părăsesc Comunitatea Amish au tendința de a se alătura unor congregații de Menoniți conservatori.

Menoniții Amish au început a migra în secolul al 18-lea în Pennsylvania (America). Această migrație a fost o reacție la războaiele și luptele religioase, la sărăcie, și la persecuțiile religioase de pe continentul European.

Imigranți  Amish  au ajuns și s-au stabilit în  în Alabama, Delaware, Illinois, Indiana, Iowa, Kansas, Kentucky, Michigan, Minnesota, Mississippi, Missouri, Montana, Nebraska, New York, Ohio, Maryland, Tennessee, Wisconsin, Maine, și Ontario , Canada.

Adunările Amish rămase în Europa, încet au fuzionat cu menoniții. Ultima Congregație  Amish care a fuzionat a fost Congregația Ixheim Amish, care a fuzionat cu Biserica Menonită vecină în 1937. Unele congregatii menonite, inclusiv cele din Alsacia, sunt descendente directe de la fostele biserici Amish.

Amish pe drumExistă două concepte-cheie pentru înțelegerea practicilor Amish, respingerea sentimentelor de mândrie, de aroganță, de trufie,  și acordarea unei   mari valori  a stării de smerenie,  de  calm,  de supunere,  probabil  înțeleasă și ca o reticență  pentru  auto-promovaresau de  afirmare.

Amishii sunt  de orientare anti-individualistă,  un motiv  pentru respingerea   tehnologiilor de economisire a forței de muncă care l-ar putea face pe om  mai puțin dependent de comunitate.

Sunt respinse,  inovațiile moderne,  accesoriile casnice electrice, care  ar putea declanșa o stare de confort și  care ar putea cultiva vanitatea personală,  asemeni fotografiilor,  care sunt și ele  interzise. Stilul de viață Amish este dictat de ordine, iar acestea  diferă ușor de la o comunitate de amish la alta. Ceea ce este acceptabil într-o comunitate nu poate fi acceptată într-un alta.

Socializarea cu vecinii și rudele sunt cele mai mari relații ale unei  familiei Amish. Toți  Amishii cred că familiile numeroase sunt o binecuvântare de la Dumnezeu.
Amishii din Pennsylvania vorbesc germana (olandeza) și engleză.Grup de Amish Totuși, în Pennsylvania domină  olandeza  în cele mai multe activități, cum ar fi masa de cină și predicarea în serviciile bisericii. Limba engleză este folosită mai mult pentru scris și citit, în procesul de predare din școli și este utilizată în tranzacțiile de afaceri și de multe ori, din politețe, în situații care implică interacțiuni cu caractere non-Amish. În cele din urmă, Amishii,  se roagă și  cântă în limba germană  la slujbele bisericii. Utilizează  distinctiv  trei limbi diferite, ceea ce servește ca un transportor puternic de  identitate Amish.

Există comunități vechi  in 27 de state din SUA și provincia canadiană Ontario. Ohio are cea mai mare populație (55.000), urmat de Pennsylvania (51000) si Indiana (38000)

Din cauza creșterii rapide a populației în comunitățile Amish, așezările noi sunt formate pentru a obține terenuri agricole suficiente,Amishii în zone izolate care acceptă stilul lor de viata. Se mută în  zonele cu culturi care favorizează modul lor de viață, menținerea apropierii de familie sau alte grupuri Amish, și, uneori, pentru a rezolva conflictele bisericești sau de conducere.

Amishii  simt presiunea lumii moderne, prin probleme cum ar fi impozitarea, educația, legislația și aplicarea acesteia. Amishii ca  mod de viață  sunt departe de  cea a societății moderne. Acest lucru a dus la o discriminare sporadică și la  ostilitate din partea vecinilor lor, cum ar fi aruncarea de pietre sau alte obiecte la remorcile trase de cai  pe drumurile publice.

Amishii,  nu-și  educă  copiii  dincolo de clasa a opta, considerând că cunoștințele de bază oferite până în acel punct sunt suficiente pentru a-i pregăti  pentru un stil de viață Amish.  Aproape nici un Amish nu  merge la liceu sau  facultate.  În multe comunități  Amish  operează propriile lor școli  care sunt de obicei formate dintr-o  cameră de școală, cu profesorii (femei tinere necăsătorite) din comunitate Amish.

Ca și alți cetățeni, Amishii plătesc  taxele de proprietate. Însă,  pentru Căruța Amish, bicicliști și pietoni, care folosesc drumurile publice,  nu trebuie să plătească nici taxe de înmatriculare, nici  taxe de carburanti.

Tribunalul Statelor Unite ale Americii  a convenit în 1961 că Amishii nu sunt obligați   să achite taxele de securitate socială.

Caruța cu cai ține pe amish aproape unii de altii. Hainele lor simple declară umilinta lor, simplitatea lor si îi recomandă, îi  identifică ca grup social bine conturat.

Lipsa telefonului și a altor aparate, ca televizorul și internetul, facilitează părtășia comunității Amish, vizitele, și pulsarea unei vieți mai naturale și mai aproape unii de  alții și de Dumnezeu.

Camera de AmishCâteva  obiceiuri ale Amishilor

– nu folosesc televizorul, radioul si nu vizioneaza filme care aduc valori din afara în societatea și casele lor;
– nu folosesc bijuterii (nici verighetele);
– nu au nasturi la haine, în principiu, căci au fost perioade când era obiceiul ca nasturii erau să fie ornați la fel  ca și bijuteriile;
– nu cânta la instrumente muzicale; nu cântă solo,  sau în armonie, deoarece  ei cred că astfel ar incuraja mândria;
– nu călătoresc cu avioanele;
– nu au căldură centrală în case;
– nu au carpete sau covoare în casă;
– nu au curent electric de la linii de curent public;
– nu au prăjitoare de pâine, cuptoare cu microunde, aparate pentru făcut cafea sau de spalat vase ( frigiderele cu propan, da);
– nu-si fac poze si nu au poze ale altor oameni;
–  nu se rad pe picioare sau sub braț;
– femeile nu-si taie părul, iar bărbații pot avea barbă după ce se casatoresc, dar nu li se permite să-și lase mustață, aceasta fiind asociată cu starea de militar;
– nu au masini auto, dar au voie să meagă cu mașina dacă este  necesar;
– nu au asigurări medicale sau de viață;
– nu schimbă ora vară-iarnă;

Comunitatea creștinilor Amish nu au doctori și veterinari amish, avocați sau alte ocupații (ingineri) care cer o educatie mai înaltă.

Regulile statului care prevad că orice copil trebuie să meargă la scoală până  la vârsta de 16 ani, e o problema pentru Amishi. In 1972 însă, în cazul Wisconsin v.Yoder, Curtea Suprema a declarat că dreptul amishilor sa-si practice religia lor este mai importantă decât interesul Statului de a avea cetățeni educați.

Amishii nu cântă Imnul National și nu depun Juramântul.

Advertisements

One thought on “Credința creștinilor Amish

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s